Waarom Nederlandse televisie op meer plaatsen te zien is dan je denkt

Zes internationale reality tv-hits waarvan je (misschien) niet wist dat ze uit Nederland kwamen!

Wij Nederlanders zijn kampioen in het exporteren van tv-programma’s. Dat is een feit. Hoewel de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk de krantenkoppen stelen als het gaat om populaire tv-programma’s, is Nederland al een tijd een broeinest van creatief talent. De programma’s die jij ziet op de Nederlandse tv , zijn vaak ook internationaal een hit.

Waarom veroverde Nederlandse televisie de wereld?

Voordat we je vertellen hoe de Nederlandse televisie de wereld veroverde, geven we je eerst wat achtergrondinformatie over het waarom. De Nederlandse TV-cultuur is van oudsher, volgens een academisch paper van Berber Hagedoorn van de Rijksuniversiteit Groningen, wat we noemen ‘verzuild’.

Hang over de kaart en kies een van de uitgelichte gebieden/landen voor meer informatie.

De beste export-producten van de Nederlandse tv naar de rest van de wereld

#1 The Voice

Het zangprogramma The Voice is in meer landen te zien dan Big Brother. Oorspronkelijk werd het programma The Voice of Holland genoemd toen het voor het eerst werd uitgezonden in 2010. Inmiddels loopt het programma al 22 seizoenen in de VS, 12 seizoen in Oekraïne en 10 in Turkije. In totaal is het programma een hit in 64 landen.

#2 Big Brother

Big Brother, dat in 1999 voor het eerst in Nederland op Veronica te zien was, is nu een wereldwijde tv-hit. De show wordt in 57 landen uitgezonden, waaronder de VS, het Verenigd Koninkrijk, India, Australië en Brazilië. Het baanbrekende programma is een belangrijk Nederlands exportproduct. Volgens Starcom was Big Brother goed voor 23% van de € 765 miljoen aan winst die Channel 4 maakte in 2007 in het VK.

#3 Deal or No Deal

Deal or No Deal stond in eerste instantie bekend als Miljoenenjacht in Nederland. Het programma is in 13 landen uitgezonden. De Britse versie is sinds 2000 het populairst geworden, met 13 seizoenen op Channel 4, op de voet gevolgd door 11 seizoenen in de VS, Australië en Bulgarije.

#4 Fear Factor

Je zou kunnen denken dat Fear Factor het populairst is in de VS omdat het werd gepresenteerd door Joe Rogan, maar dat is niet zo. Deze show is namelijk vaker uitgezonden in India. De angstaanjagende spelshow is sinds 2001 naar 26 landen geëxporteerd.

#5 The Bus

Deze show, die in Nederland niet echt aansloeg, begon in 2000 en is in misschien maar vijf andere landen uitgezonden, maar wel in een zeer gevarieerde verzameling aan landen. De realityshow over mensen die in een luxe bus wonen is vanuit Nederland vertoond in Spanje, Estland, de Benelux en Brazilië.

#6 Dating in the Dark

Zou jij uitgaan met iemand die je in een donkere kamer hebt ontmoet? Kijkers in het VK, de VS, Brazilië en Australië willen sinds 2009 het antwoord op die vraag maar al te graag weten.

Kies een titel

Nederlandse export over de hele wereld: Wat zijn de langstlopende hits?

The Voice mag dan in meer landen te zien zijn dan Big Brother, het heeft zijn naaste concurrent nog niet overtroffen wat betreft de tijd dat het op tv te zien was. Volgens onze gegevens loopt Big Brother in de VS al 24 seizoenen, tegenover 22 seizoenen van The Voice.

Big Brother: De meest bekeken shows en langste seizoen

Big Brother zorgde dat Endemol uitgroeide van een lokaal productiebedrijf tot een internationaal icoon in de tv-industrie. Wereldwijde kijkcijfers onderstrepen dit. Wanneer we rekening houden met het gemiddelde aantal kijkers per seizoen, bedraagt het internationale kijkcijfer van Big Brother meer dan 600 miljoen. Dat is echter niet het enige significante cijfer.

Langste en kortste seizoenen van Big Brother

Het langstlopende seizoen van de realityshow werd in Duitsland uitgezonden. Het vijfde seizoen van Big Brother Duitsland begon op 2 maart 2004 en eindigde toen Sascha Sirtl op 1 maart 2005 won. Het kortste seizoen tot nu toe duurde slechts vier dagen toen het van 12 tot 15 april 2019 in Spanje werd uitgezonden.

Waar is Big Brother het populairst?

De interessantste Big Brother-cijfers zijn waarschijnlijk waar het programma het meest aansloeg. Het is 24 keer opnieuw uitgezonden in de VS. Dat is meer dan in elk ander land waar het te zien is. Het totale aantal kijkers is met 168,45 miljoen ook hoger dan in andere landen. Het hoogste kijkcijfer voor één seizoen in de VS was echter 9 miljoen in 2000. De hoogste kijkcijfers voor één seizoen komen uit Argentinië. Het totale aantal kijkers in Argentinië bedroeg 163,7 miljoen. Het vierde seizoen trok gemiddeld 28,2 miljoen kijkers. Dat is meer dan 50% van de 45 miljoen inwoners van Argentinië!

Kijkcijfers per hoofd van de bevolking

Twee andere landen die het per hoofd van de bevolking beter doen dan de VS zijn Italië en Spanje. Het hoogste aantal kijkers in Italië bedroeg 9,82 miljoen op een bevolking van 59 miljoen (16,6%). Het hoogste aantal kijkers in Spanje is 7,81 miljoen op een bevolking van 47 miljoen (16,6%). Het hoogste kijkcijfer van Big Brother in de VS bedroeg daarentegen slechts 2,7% van de bevolking.

Kies een Land

Albanië
country map

Leuke feiten die je wist wellicht nog niet wist over de Nederlandse tv-export

We weten nu dat Nederlandse tv hot is over de hele wereld. We weten dat hits als Big Brother, The Voice en Deal or No Deal miljoenen mensen in de wereld hebben vermaakt.

show logo

Big Brother

country flag

Frankrijk

show logo

Big Brother

country flag

India

show logo

Big Brother

country flag

Nederland

show logo

Big Brother

country flag

Brazilië

show logo

Deal or No Deal

country flag

Verenigd Koninkrijk

show logo

Deal or No Deal

country flag

Verenigd Koninkrijk

show logo

Big Brother

country flag

Verenigde Staten

show logo

Fear Factor

country flag

Verenigde Staten

show logo

Fear Factor

country flag

Verenigde Staten

show logo

Fear Factor

country flag

Verenigde Staten

show logo

Big Brother

country flag

Wereldwijd

show logo

The Voice

country flag

Verenigde Staten

Hoe we te werk zijn gegaan

Voor het bepalen van de invloed van Nederlandse tv-programma's voor deze pagina hebben we gegevens verzameld uit verschillende bronnen. Je moet daarbij denken aan IMDb en Wikipedia. Ook werd informatie uit recensies, officiële tv-gegevens en kijkcijfers verzameld voor de zes shows: Big Brother, Fear Factor, The Voice, Deal or No Deal, Dating in the Dark en De Bus. Deze informatie werd samengevoegd en vergeleken om de meest succesvolle Nederlandse televisie-export en spin-off shows te verzamelen.

777nl logo