Waarom Nederlandse televisie op meer plaatsen te zien is dan je
denkt
Zes internationale reality tv-hits waarvan je (misschien) niet wist
dat ze uit Nederland kwamen!
Waarom Nederlandse televisie op meer plaatsen te zien is dan je denkt
Zes internationale reality tv-hits waarvan je (misschien) niet wist dat
ze uit Nederland kwamen!
Wij Nederlanders zijn kampioen in het exporteren van tv-programma’s.
Dat is een feit. Hoewel de Verenigde Staten en het Verenigd
Koninkrijk de krantenkoppen stelen als het gaat om populaire
tv-programma’s, is Nederland al een tijd een broeinest van creatief
talent. De programma’s die jij ziet op de Nederlandse tv , zijn vaak
ook internationaal een hit.
Big Brother, een creatie van eigen bodem die wel allemaal kennen,
is sinds 1999 door meer dan 600 miljoen mensen in 57 landen
bekeken. Dan is er The Voice. Dat werd ook voor het eerst in
Nederland uitgezonden, en is nu in 64 landen te zien, waaronder de
VS waar het al 22 seizoenen loopt.
Kortom, de Nederlandse televisiecultuur heeft de afgelopen 30 jaar
de wereld veroverd en dat is bijna allemaal te danken aan één
bedrijf: Endemol.
Dit tv-productiebedrijf werd in 1994 opgericht en is
verantwoordelijk voor programma's als Big Brother en The
Voice. Belangrijker nog, het is verantwoordelijk voor de
vormgeving van de tv- programmering in meer dan 60 landen.
Waarom veroverde Nederlandse televisie de wereld?
Voordat we je vertellen hoe de Nederlandse televisie de wereld
veroverde, geven we je eerst wat achtergrondinformatie over het
waarom. De Nederlandse TV-cultuur is van oudsher, volgens een
academisch paper van Berber Hagedoorn van de Rijksuniversiteit
Groningen, wat we noemen ‘verzuild’.
De term verzuiling komt voort uit het idee dat de samenleving
verdeeld is in zuilen op basis van ideologieën, religie en
sociaaleconomische factoren. Nederlandse tv-programma's richten zich
doorgaans op specifieke zuilen. Televisie vormt "een ankerpunt in de
beleving van culturele identiteit" in Nederland, merkt Sonja de
Leeuw op.
Bedrijven als Endemol speelden in op deze traditie sinds Nederland
in 1992 de commerciële omroep legaliseerde. Binnen het idee van
verzuiling begonnen zij televisie te maken waarmee specifieke
sociale groepen zich konden identificeren en waaraan zij een
culturele identiteit konden hechten.
Daarom zou je kunnen zeggen dat de Nederlandse televisie is gemaakt
om over de hele wereld te worden geëxporteerd. Populaire programma's
weerspiegelen culturele normen die op hun beurt kijkers in
specifieke landen aanspreken. Het resultaat is universeel populaire
shows met lokale aantrekkingskracht.
⇒ Hang over de kaart en kies een van de uitgelichte
gebieden/landen voor meer informatie.
De beste export-producten van de Nederlandse tv naar de rest van de
wereld
De Nederlandse tv-revolutie werd geleid door Endemol. Endemol werd
opgericht in 1994 door Joop van de Ende en John de Mol. Dit
mediabedrijf bouwde een wereldwijd netwerk van meer dan 300
broadcast-partners in meer dan 30 landen. Toen het in 2015 fuseerde
met de Shine Group was Endemol al bekend van tv-hits als Big Brother
en Deal or No Deal.
Het wereldwijde belang van Endemol op tv-gebied werd nogmaals
bevestigd in 2020. Het Franse tv-productiebedrijf Banijay kocht
Endemol Shine voor € 2,3 miljard . Door deze deal werd Banijay de
tweede grootste tv-productiemaatschappij ter wereld op de
Amerikaanse versie van Endemol na, dat een entiteit op zichzelf is.
Endemol is uitgegroeid tot een wereldmacht in televisieland. Zes
opvallende shows hebben Endemol geholpen om zo bekend te worden. Er
zijn programma’s in Europa, Noord-Amerika, Azië en daarbuiten. Met
de volgende hits heeft Endemol gescoord:
#1 The Voice
Het zangprogramma The Voice is in meer landen te zien dan Big
Brother. Oorspronkelijk werd het programma The Voice of Holland
genoemd toen het voor het eerst werd uitgezonden in 2010.
Inmiddels loopt het programma al 22 seizoenen in de VS, 12 seizoen
in Oekraïne en 10 in Turkije. In totaal is het programma een hit
in 64 landen.
#2 Big Brother
Big Brother, dat in 1999 voor het eerst in Nederland op Veronica
te zien was, is nu een wereldwijde tv-hit. De show wordt in 57
landen uitgezonden, waaronder de VS, het Verenigd Koninkrijk,
India, Australië en Brazilië. Het baanbrekende programma is een
belangrijk Nederlands exportproduct. Volgens Starcom was Big
Brother goed voor 23% van de € 765 miljoen aan winst die Channel 4
maakte in 2007 in het VK.
#3 Deal or No Deal
Deal or No Deal stond in eerste instantie bekend als
Miljoenenjacht in Nederland. Het programma is in 13 landen
uitgezonden. De Britse versie is sinds 2000 het populairst
geworden, met 13 seizoenen op Channel 4, op de voet gevolgd door
11 seizoenen in de VS, Australië en Bulgarije.
#4 Fear Factor
Je zou kunnen denken dat Fear Factor het populairst is in de VS
omdat het werd gepresenteerd door Joe Rogan, maar dat is niet zo.
Deze show is namelijk vaker uitgezonden in India. De
angstaanjagende spelshow is sinds 2001 naar 26 landen
geëxporteerd.
#5 The Bus
Deze show, die in Nederland niet echt aansloeg, begon in 2000 en
is in misschien maar vijf andere landen uitgezonden, maar wel in
een zeer gevarieerde verzameling aan landen. De realityshow over
mensen die in een luxe bus wonen is vanuit Nederland vertoond in
Spanje, Estland, de Benelux en Brazilië.
#6 Dating in the Dark
Zou jij uitgaan met iemand die je in een donkere kamer hebt
ontmoet? Kijkers in het VK, de VS, Brazilië en Australië willen
sinds 2009 het antwoord op die vraag maar al te graag weten.
⇒ Kies een titel
Nederlandse export over de hele wereld: Wat zijn de langstlopende
hits?
The Voice mag dan in meer landen te zien zijn dan Big Brother, het
heeft zijn naaste concurrent nog niet overtroffen wat betreft de
tijd dat het op tv te zien was. Volgens onze gegevens loopt Big
Brother in de VS al 24 seizoenen, tegenover 22 seizoenen van The
Voice.
De verschillen worden nog duidelijker als je naar de tijdlijnen
kijkt. We weten al dat Big Brother bestaat sinds 1999, terwijl The
Voice pas sinds 2010 in onze huiskamers te zien en te horen is.
Wat ook interessant is, is dat de seizoenen van Big Brother langer
duren. Het langstlopende seizoen duurde zelfs 365 dagen!
Big Brother is dus het langstlopende exportproduct van Endemol
maar het is natuurlijk ook zeker het vermelden waard dat ook
buiten Nederland de programma’s aanslaan. Zo heeft Fear Factor
bijvoorbeeld negen seizoenen gedraaid in India, zeven in de VS,
vier in Rusland en vier in Albanië. De enige uitzondering op deze
regel is De Bus, die slechts één seizoen overleefde in de vijf
landen waar het werd uitgezonden. Maar dat programma sloeg zoals
gezegd ook in Nederland niet erg aan.
Big Brother: De meest bekeken shows en langste seizoen
Big Brother zorgde dat Endemol uitgroeide van een lokaal
productiebedrijf tot een internationaal icoon in de tv-industrie.
Wereldwijde kijkcijfers onderstrepen dit. Wanneer we rekening
houden met het gemiddelde aantal kijkers per seizoen, bedraagt het
internationale kijkcijfer van Big Brother meer dan 600 miljoen.
Dat is echter niet het enige significante cijfer.
Langste en kortste seizoenen van Big Brother
Het langstlopende seizoen van de realityshow werd in Duitsland
uitgezonden. Het vijfde seizoen van Big Brother Duitsland begon op
2 maart 2004 en eindigde toen Sascha Sirtl op 1 maart 2005 won.
Het kortste seizoen tot nu toe duurde slechts vier dagen toen het
van 12 tot 15 april 2019 in Spanje werd uitgezonden.
Waar is Big Brother het populairst?
De interessantste Big Brother-cijfers zijn waarschijnlijk waar het
programma het meest aansloeg. Het is 24 keer opnieuw uitgezonden
in de VS. Dat is meer dan in elk ander land waar het te zien is.
Het totale aantal kijkers is met 168,45 miljoen ook hoger dan in
andere landen. Het hoogste kijkcijfer voor één seizoen in de VS
was echter 9 miljoen in 2000. De hoogste kijkcijfers voor één
seizoen komen uit Argentinië. Het totale aantal kijkers in
Argentinië bedroeg 163,7 miljoen. Het vierde seizoen trok
gemiddeld 28,2 miljoen kijkers. Dat is meer dan 50% van de 45
miljoen inwoners van Argentinië!
Kijkcijfers per hoofd van de bevolking
Twee andere landen die het per hoofd van de bevolking beter doen
dan de VS zijn Italië en Spanje. Het hoogste aantal kijkers in
Italië bedroeg 9,82 miljoen op een bevolking van 59 miljoen
(16,6%). Het hoogste aantal kijkers in Spanje is 7,81 miljoen op
een bevolking van 47 miljoen (16,6%). Het hoogste kijkcijfer van
Big Brother in de VS bedroeg daarentegen slechts 2,7% van de
bevolking.
⇒ Kies een Land
Albanië
Leuke feiten die je wist wellicht nog niet wist over de Nederlandse
tv-export
We weten nu dat Nederlandse tv hot is over de hele wereld. We weten
dat hits als Big Brother, The Voice en Deal or No Deal miljoenen
mensen in de wereld hebben vermaakt.
Wat je wellicht niet wist, is dat er een live geboorte heeft
plaatsgevonden tijdens een show van Endemol. Ook weet je misschien
niet dat 48 mensen zo'n klein bedrag hebben gewonnen in één van
Endemol's spelshows dat hun prijs niet eens genoeg was voor een
treinreis naar huis.
Er zijn in de loop der jaren enkele vreemde en wonderlijke
tv-momenten geweest. Om deze blik op de Nederlandse televisie in de
wereld af te sluiten, volgen hier enkele leuke en opvallende feiten
uit de grootste shows van Endemol:
Big Brother
Controverse
Frankrijk
Een Franse groep die zich ‘Activisten tegen Trash TV’ noemde, protesteerde tegen de show Big Brother door te vechten met beveiligers en eieren en tomaten naar het huis te gooien.
Big Brother
Feit
India
Deelnemers van Big Brother hebben ook melding gemaakt van paranormale activiteiten in het huis.
Big Brother
Controverse
Nederland
In 2005 beviel een deelnemer aan de Nederlandse versie van Big Brother op tv.
Big Brother
Controverse
Brazilië
Deelnemer Lucas Koka Penteado verliet het Big Brother-huis na een kus tussen hem en de openlijk homoseksuele deelnemer Gilberto Nogueira. Toen Penteado door zijn huisgenoten werd geconfronteerd, vertelde hij hen dat hij biseksueel was, maar weinigen leken hem te geloven en beschuldigden hem in plaats daarvan van strategisch spel dat de benarde situatie van de LGBTQIA+-gemeenschap schaadde.
Deal or No Deal
Feit
Verenigd Koninkrijk
Vanaf 2022 hebben 48 mensen slechts 0,01 pond gewonnen in de Britse versie van Deal or No Deal.
Deal or No Deal
Feit
Verenigd Koninkrijk
De jongste persoon die de jackpot van 250.000 pond van Deal or No Deal UK won, was de 18-jarige Patrick ‘Paddy’ Roberts.
Big Brother
Controverse
Verenigde Staten
Justin Sebik werd uit de Amerikaanse Big Brother verwijderd en aangeklaagd voor mishandeling nadat hij tijdens het tweede seizoen een mes tegen de keel van een deelnemer had gehouden.
Fear Factor
Feit
Verenigde Staten
In Fear Factor moesten de deelnemers vaak iets walgelijks eten, meestal tijdens de tweede van drie stunts. Sommige van deze walgelijke dingen waren zijderupsen, varkenslevers, schapenogen en buffeltestikels.
Fear Factor
Feit
Verenigde Staten
Deelnemers van de Amerikaanse versie van Fear Factor moesten een contract ondertekenen dat hen onder meer verbood zich gedurende 12 maanden na de show kandidaat te stellen voor een openbaar ambt.
Fear Factor
Controverse
Verenigde Staten
Fear Factor - In januari 2005 klaagde een jurist uit Ohio NBC aan voor 2,5 miljoen dollar vanwege het effect dat het kijken naar een aflevering van de show op hem had. Hij verklaarde dat hij naar de aflevering keek waarin de deelnemers ratten in een blender moesten pureren en vervolgens opeten. Hij moest daar zo van walgen dat zijn bloeddruk dermate steeg dat hij duizelig werd en moest overgeven. Hij was vervolgens zo gedesoriënteerd dat hij tegen een deuropening aanliep en zichzelf verwondde.
Big Brother
Feit
Wereldwijd
Big Brother - Er is zelfs een camera in de badkamer, hoewel de beelden zelden worden gebruikt.
The Voice
Controverse
Verenigde Staten
Volgens uitgelekte documenten kunnen de producers van de Voice de coaches volledig negeren. Ze kunnen ook de regels veranderen wanneer ze maar willen, of deelnemers in een opwelling elimineren - zelfs als die deelnemers in de ogen van het publiek ‘winnen’.
Je zoekopdracht leverde geen resultaten op
Hoe we te werk zijn gegaan
Voor het bepalen van de invloed van Nederlandse tv-programma's voor deze
pagina hebben we gegevens verzameld uit verschillende bronnen. Je moet
daarbij denken aan IMDb en Wikipedia. Ook werd informatie uit recensies,
officiële tv-gegevens en kijkcijfers verzameld voor de zes shows: Big
Brother, Fear Factor, The Voice, Deal or No Deal, Dating in the Dark en De
Bus. Deze informatie werd samengevoegd en vergeleken om de meest
succesvolle Nederlandse televisie-export en spin-off shows te verzamelen.